Tuesday, May 26, 2009

Aminah Mencari Pulisiti Murahan ?

Penanti - Johor Daily bergegas dari Kota Bahru ke Penanti kelmarin ( sehingga terlepas ceramah Anwar Ibrahim di Skudai - penat aje buat promosi...hehehe ) bagi menyelidik kisah disebalik dakwaan seorang calon Bebas di Pilihanraya Kecil DUN Penanti kononnya berlaku rasuah. Beliau ialah Aminah Abdullah atau lebih mesra dipanggil 'Kak Min' . Johor Daily rupa-rupa terpengaruh dengan kononnya berlaku rasuah oleh Parti Keadilan Rakyat (PKR).

Setelah menilai lapuran polis, sidang akbar dan rakaman cekra padat ( CD ) tersebut, Johor Daily menghuraikan beberapa fakta :

1. Tiada seduit pun wang diterima oleh Aminah dan tiada sesen pun diberikan oleh ahli PKR tersebut semasa kejadian.

2. Rakaman berbualan tersebut adalah soalan perangkap dan telah diaturkan oleh beliau atau seseorang. Johor Daily difahamkan ia diseliakan oleh seseorang bekas orang kuat Anwar Ibrahim yang kini menjadi pencacai BN-Umno.

3. 'Orang kuat PKR' yang menawarkan jawatan dan wang itu lebik cenderung 'sembang-sembang dengan rakan lama'. Tiada rakaman/bukti wakil PKR tersebut meminta akaun bank, borang jawatan kosong, surat tawaran rasmi dan pemberian wang tunai ketika peristiwa itu berlaku.

4. Ahli PKR tersebut tidak mempunyai kuasa penuh melantik jawatan seperti dakwaan beliau, jika benar tawaran itu berlaku.

5. Jumlah wang dakwaan Aminah yang telah dibelanjakan ( RM88,000.00 ) hanyalah 'soalan perangkap' agar ahli PKR itu membayar balik kos kerugian. Aminah sebenarnya tidak berbelanja jumlah sebanyak itu sebelum penamaan calon. Semasa perbualan itu tiada ditunjukkan slip kos perbelanjaan . Malah ada yang mendakwa , wang untuk penamaan calon pun belun dibayar semasa kejadian( Allahualambisaw) .

6. Pertemuan itu hanya 'sembang rakan lama'. Tiada kecenderungan memberi wang dan jawatan secara bersungguh-sungguh.

7. Dalam politik, tawaran/sembang 'tarik-tali' adalah lumrah. Namun rasuah tidak berlaku di Penanti.

Johor Daily berharap Aminah menilai semua aspek sebelum terpengrangkap dengan agenda seorang- dua bekas orang kanan Anwar dalam mengejar cita-cita politik. Beliau sebelum ini berkerja keras bersama PKR dan PKN, jangan disebabkan kecewa dan tidak berjawatan lagi, menikam rakan lamanya .

Johor Daily mendoakan kesejahteraan Kak Min.... Amin.


No comments:

Post a Comment