Saturday, May 23, 2009

Umno Telah Mati, Yang Tinggal Hanya Lanun......

Samporna - Umno Telah Mati, Yang Tinggal Hanya Lanun...... itulah simbolik dari gambar dibawah untuk parti Umno oleh ahli parti itu . Akibat tidak puas hati dengan isu tanah, penduduk setempat didakwa telah "mentalkinkan mayat Umno" di Semporna, kawasan parlimen naib presiden parti itu Datuk Seri Mohd Shafie Apdal.
majlis talqin umno funeral prayer 200509

Gambar itu memaparkan empat lelaki berbaring dalam satu barisan sambil diselimuti bendera Umno. Sekumpulan kira-kira 40 penduduk kampung, sebahagiannya orang tua berkopiah putih, berdiri di hadapan "mayat" tersebut dan mengangkat tangan seolah-olah sedang berdoa.

Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi PKR Badrul Hisham Saharin, yang mendakwa menerima gambar tersebut melalui emel, berkata beliau difahamkan bahawa ia dirakam di kawasan Mohd Shafie, yang juga menteri kemajuan luar bandar dan wilayah.

Bendahari Umno Semporna, Datuk Madlan Alami yakin majlis talkin itu bukan protes daripada penyokong Umno sendiri."Saya yakin bukan orang Umno yang buat. (Orang Umno) kalaupun benar mereka tidak puas hati, mereka tidak akan buat macam itu," katanya lagi.

Pesuruhjaya PAS Sabah, Mohammad Abdullah dan ketua bahagian PKR Semporna, Abdul Wahab Ali pula mengakui terdapat rasa tidak puas hati penduduk Semporna berhubung status pemilikan tanah yang diusahakan mereka. Johor Daily difahamkan mereka sebelum ini adalah penyokong setia mohd. Shafei Afdal.

No comments:

Post a Comment