Friday, July 3, 2009

Empat Pemuda Umno Di hukum Kerana Biadap

KUALA LUMPUR - Dewan Rakyat telah meluluskan usul untuk mendenda empat ahli Pemuda UMNO Selangor RM1,000 setiap seorang atas dakwaan berkelakuakn biadap dan tidak senonoh terhadap Ahli Parlimen DAP Bukit Gelugor, Karpal Singh. Mereka yang didenda RM1,000.00 seorang.

Yang Dipertua Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia mengumumkan keputusan jawatankuasa berkenaan dan keempat-empat mereka juga dipanggil masuk ke dalam Dewan dan diarah menjelaskan bayaran tersebut jika tidak mereka boleh ditahan.


Terdahulu Karpal diarah keluar Dewan oleh Pandikar Amin selepas terbabit dalam pertikaman lidah dengan Khairy Jamaluddin (BN-Rembau) yang mempertahankan anggota pemuda Umno dan tidak membenarkan mereka memohon maaf.

"Saya rasa denda sedemikian ketinggalan zaman dan sesuatu yang lebih serius perlu dilaksanakan. Ini termasuk menghukum mereka mengikut Seksyen 124 Kanun Keseksaan dengan kesalahan menghalang tugas Ahli Parlimen," kata Khairy.


Karpal berkata, sekiranya empat Pemuda UMNO berkenaan tidak mahu meminta maaf dengannya berhubung insiden Februari lalu, mereka sepatutnya tidak datang ke Parlimen awal-awal lagi.


Khairy Jamaludin (BN-Rembau) yang juga Ketua Pemuda UMNO menegaskan, insiden tersebut tidak akan berlaku sekiranya tiada provokasi daripada Karpal terhadap mereka sehari sebelum itu.

‘‘Ini semua ada permulaannya, semuanya bermula daripada ucapan Karpal pada 25 Februari lalu apabila beliau berkata saya mahu dapat tahu di mana Pemuda celaka ini mendapat dua peluru ini,” katanya lagi.


No comments:

Post a Comment