Wednesday, July 15, 2009

Penganalis Beri Amaran Kepada Pakatan Rakyat

KUALA KRAI- Johor Daily mengucapkan tahniah kepada PAS dan Mohd Fauzi Abdullah diatas kemenangan menewaskan Barisan Nasional. Walaupun BN menjanjkan ratusan juta projek pembangunan namum tidak banyak pengundi yang terperdaya .

Walaupun kemenangan tipis PAS di Manik Urai dengan majoriti 65 undi membuktikan PAS masih ampuh di manek urai. BN kecundang dalam usahanya menawan kubu kuat PAS.

Dari sudut politik ianya dilihat sebagai tamparan kepada PAS, yang pada awalnya yakin mempertahankan kawasan itu dengan majoriti selesa sehingga 2,000 undi mengikut bancian awal merekal.

BN berjani akan membawa pembangunan di kawasan itu, antara lain membina jambatan baru Kota Agropolitan, gagal memperngaruhi pengundi setia PAS. Dikatakan pengundi Nomad telah memberi 'air muka kepada BN-Umno semalam.

"Faktor jentera BN yang berkesan dan sistematik membawa kepada keputusan itu," kata pemerhati politik , Dr Mohd Azizuddin Mohd Sani.

Penganalisis politik, Prof Dr Ahmad Atory Hussein, keputusan di Manik Urai itu tidak menggambarkan penolakan kepada mana-mana parti bertanding kerana majoritinya yang tipis.

"Ia juga bukan kekalahan total kepada BN," kata Ahmad Atory. "Kejayaan merapatkan jurang itu mengembalikan semangat UMNO bahawa mereka masih diterima orang Melayu khususnya di Kelantan," kata Ahmad Atory lagi.

No comments:

Post a Comment