Friday, June 26, 2009

Kes Liwat Anwar Ibrahim Dalam ' Kebinggungan '

Johor Bahru - Setelah perbicaraan kes liwat Datuk Seri Anwar Ibrahim ditunda kepada 8 Julai 2009, kini pelbagai pihak mempertikaikan kesahihan kes tersebut. Kini pelbagai dakwaan berlakunya konpirasi untuk menjatuhkan imej Ketua Pembangkang itu.

Mohd Saiful Bukhari mendakwa didalam blognya bahawa apa yang disumpahnya adalah benar. Manakala Majlis Pegum telah mengeluarkan kenyataannya mendakwa kes tersebut perlu digugurkan kerana tiada bukti jelas berlaku liwat pada laporan perubatan Mohd. Saiful.

Blog Gerakan Anti-PKR pula mendakwa tujuan Anwar pergi ke Amerika Syarikat pada minggu hadapan bertujuan melarikan diri dari kes tersebut dan meminta simpati kepada presiden Berek Obama. Blog itu meminta pihak berkuasa menahan pasport Anwar.

Angkatan Muda Keadilan pula pada hari ini jam 11.00 pagi akan menyampaikan memorendum agar kes tersebut digugurkan kepada kepada Timbalan Pendakwaraya, Datuk Mohd Yusof Zainal Abidin di Putrajaya. Ketuanya Shamsul Iskandal Mohd Akin mendakwa kes tersebut adah fitnah politik sahaja dan tidak perlu melibatkan Mahkamah.

Terdahulu peguam Anwar Ibrahim telah menfailkan dokumen agar kes itu digugurkan kerana tiada kerjasama dari pihak kerajaan dan tiada bukti berlaku liwat.

Pahang Daily pula mendakwa didalam blognya terdapat kemuskilan pada kes pendakwaan tersebut kerana sebelum dan selepas lapuran Polis Mohd Saiful terdapat beberapa panggilan talifon yang mencurigakan termasuk panggilan terhadap Ezam Mohd Noor dan ke kementerian Pertahanan.

Semantara itu Johor Daily dimaklumkan Barisan Nasional enggan berkempen di Manek Urai melibatkan kes liwat ini kerana bimbang menerima tamparan kekalahan teruk seperti di pilihanraya Kecil di Permatang Pauh. Johor Daily percaya Umno enggan bertanding di DUN Penanti kerana bimbang dimalukan lagi.

Johor Daily dimaklumkan Anwar Ibrahim akan berada di Australia pada 11 Julai 2009 sebagai salah seorang ahli penal undangan khas bagi membicarakan isu semasa dunia dan kekemelutan Islam. Banyak pihak mendakwa termasuk penyokong Umno kes liwat ini adalah strategi khas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak yang 'membunuh diri sendiri dan Umno'.

No comments:

Post a Comment