Friday, June 19, 2009

Umno Makin Gelojohkan Kerajaan Perpaduan

KUALA KRAI - Dalam majoriti pimpinan PAS menolak kerajan Perpaduan Umno pula mahukan perbincangan dengan Pas mengenai kerajaan perpaduan disegerakan dan meminta pemimpin Pas melupakan persengketaan lama.

Tan Sri Muhyiddin Mohd Yassin, Timbalan Presiden Umno berkata beliau berharap perbincangan itu berjaya diadakan kerana jika perkara itu dibiarkan berlarutan akan timbul perpecahan dalam kalangan umat Islam.

"Kita tidak akan tetapkan apa-apa syarat dan kita terima apa saja syarat yang ditetapkan oleh Pas. Bagi saya kita perlu bersikap terbuka," katanya.

Beliau meminta melupakan sengketa yang pernah berlaku antara Pas dan Umno pada era 70-an dahulu sewaktu kedua-dua parti bekerjasama. "Itu zaman lampau. Sebagai umat Islam kita digalak bermaaf-maafan," katanya.

"Perkara yang penting adalah hasrat Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang mahu menjayakan kerajaan perpaduan itu malahan Muhyiddin mahukan perlu ada usaha daripada PAS untuk mewujudkan satu usaha sebagai pembuka tirai dalam menjayakan kerajaan perpaduan.

Ditanya mengenai pandangan Pakatan Rakyat bahawa Umno lemah kerana inginkan kerjasama dengan PAS, beliau menafikan pandangan itu kerana BN masih kuat di dalam kerajaan.

Katanya hasrat beliau ingin melihat umat Islam di negara mempunyai satu pemikiran yang sama walaupun berbeza dalam pandangan politik.

Beliau kesal kerana senario politik di negara ini sekarang memperlihatkan perpecahan di kalangan umat Islam hanya kerana perbezaan politik sehingga meminggirkan soal perpaduan dan integrasi umat Islam.

No comments:

Post a Comment